Copyright © 2024 Liepājas centra sākumskola. Made by Brainagent
Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros, 4.-6.klašu skolēniem bija iespēja noskatīties aizraujošu pašmāju piedzīvojumu filmu “Bum!”, kas tika filmēta Liepājā.
Filma ir stāsts par draudzību – neilgi pēc tam, kad 7. klases skolnieks Hugo pēc neveiksmīga kritiena ar skrituļdēli iegūst “superspējas” – sasaldēt lietas kustībā, samainīt vietām priekšmetus un pat pacelt gaisā savus klasesbiedrus, viņš kļūst par populārāko puisi skolā. Tomēr drīzumā puisis atskārst, ka uzmanība negarantē laimi. Slava sāk graut viņa attiecības ar labāko draugu Tomu, un Hugo ir spiests izvēlēties starp draudzību un savu jauno statusu.
Visiem 5.klašu skolēniem bija iespēja piedalīties ”Latvijas skolas somas” atbalstītā nodarbībā “Senās skolas stāsts”. Nodarbības vadītāja Līga Reitere bija izveidojusi nelielu stendiņu ar seniem skolas mācību rīkiem, vienkārši un interesanti izskaidroja to uzbūvi, pielietojumu, diskutēja ar bērniem, kā šie mācību piederumi mainījušies mūsdienās. Minēja senos amatus, ar kuriem varēja piepelnīties bērni vasarā, iepazina seno naudu. Ar interesi skolēni klausījās stāstījumus par tikumību un morāles vērtībām senajos laikos, kārtību mācību stundās, kādi bija higiēnas nosacījumi. Arī bija sagatavotas dažādu laiku liecības, skolēni tajās salīdzināja mācību priekšmetu atšķirību ar mūsdienām un vērtēšanas sistēmu. Ikvienam skolēnam bija iespēja izmēģināt rakstītprasmi ar putna spalvu un metāla tintes spalvu. Bērni rūpīgi un atbildīgi izmēģināja seno laiku glītrakstīšanu un burtu sistēmu. Īpaši aizrautīgi skolēni iesaistījās atraktīvā seno laiku loģikas spēlē, kuru kādreiz bērni spēlējuši stundu atpūtas brīžos. Skolēnus arī ieinteresēja iespēja ar stāstnieci satikties vēl kādā mācību meistarklasē.
Novembris Latvijā ir patriotu mēnesis. Laiks, kad atceramies notikumus, kas palīdzēja Latvijai iegūt un nostiprināt neatkarību. Laiks, kad svinam savu piederību Latvijai. Laiks, kas rosina aizdomāties par to, kas ir mana Latvija?
Patriotu mēneša ietvaros pie mums ciemojās folkloras un seno cīņu kopa “Vilkači” ar koncertlekciju “Jauns es biju karavīrs”. Koncertlekcija parāda skolēniem dzimtenes mīlestību caur senām tradīcijām un dziesmām. Uzstāšanās laikā tika izpildītas latviešu tautasdziesmas, kurās atspoguļojas latviešu dzīves ritums, karavīru tikumi, tēvzemes mīlestība un pašaizliedzīga cīņa par brīvību. Koncertlekciju papildināja stāstījums par vēsturiskiem notikumiem Latvijā.
Latvijas 106. dzimšanas dienas gaidās, 2.a, 2.b un 2.c klašu skolēni devās izzinošā un aizraujošā ekskursijā. Vispirms, pateicoties projekta “Latvijas skolas soma” atbalstam Aizputes novadpētniecības muzejā bērni iepazina senos amatus. Ikvienam nācās iejusties krietnas namamātes vai namatēva lomā – gatavot ūdenskliņģerus un klāt svētku galdu. Svētki nav iedomājami bez dāvanām, tādēļ arī tapa rokassprādzes un grāmatzīmes latviskās krāsās.
Tālāk ceļš veda uz Snēpeli, fermu “Strauss un kaza”. Skolēni uzzināja daudz interesanta par strausu dzīvesveidu, pat paturēja rokās īstu strausa olu. Tā gan bija smaga! Bet kaziņas drīkstēja samīļot un paturēt rokās.
Laimīgi un iedvesmoti otrklasnieki devās mājās ar atziņu: “Cik gan daudz interesanta, skaista un neparasta ir tepat mūsu mīļajā Latvijā! Tik uz priekšu, atklājēj!”
Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 5.ac un 6.abc klases skolēni 5.novemrī koncertzālē “Lielais Dzintars” noskatījās laikmetīgās dejas izrādi “Tīklā”, kura liek aizdomāties par jauniešiem tik svarīgo tēmu – sociālie tīkli un, kā kļūt tajos pamanītam, kā arī to, pie kā tas var novest.
Tas ir stāsts par to, kā jauniešiem, pateicoties sociālo tīklu ietekmei, arvien grūtāk apzināties savu vērtību. Vairs nepietiek ar to, ka patīc sev, jāpamanās patikt citiem, kļūt populāram. Izrāde atklāj, kā popularitātes medības var aizvest pa bīstamu ceļu. Izrādes laikā skolēniem bija iespēja padomāt par to, ko publicē sociālos tiklos, kā tas palīdz un kā tas traucē.
3.a, 3.b un 3.c klases skolēni “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Liepājas teātri. Skolēni gides pavadībā devās izzinošā pastaigā pa Liepājas teātra aizkulisēm.
Visiem bija iespēja izstaigāt teātra telpas, kuras, apmeklējot tikai izrādi, nav skatītājiem pieejamas, piemēram, skatuves aizkulises – frizētavu, atrasties uz skatuves, kā arī zem tās, orķestra telpā.
Grimētavā un frizētavā varēja pielaikot dažādas parūkas, kā arī aptaustīt tērpus un “apēst” izrādēm gatavotos pārtikas produktus – vistas stilbiņus, zivi, kūkas, tītara cepeti, sviestmaizi u.c.
Iepazināmies ar profesijām, kuras citādi ikdienā nav sastopamas, piemēram, butafors, scenogrāfs, ģērbējs, grimētājs, skatuves strādnieks, izrāžu vadītājs, suflieris u.c., tādējādi paplašinot 3.klases skolēnu redzes loku un iespējas karjeras izvēlē.
Uz drīzu tikšanos Liepājas teātrī!
Oktobra pirmajā nedēļā 3.b un 3.c klase programmā “Latvijas skolas somas” ietvaros noskatījās pasaulē vienu no augstāk novērtētajām animācijas filmām “Straume”.
Režisora Ginta Zilbaloža animācijas filma ir bez dialogiem, kas stāsta par kaķi, kurš dabas stihijas neparastās izdzīvošanas situāciju laikā iemācījās saprasties un sadarboties ar pārējiem filmas varoņiem .
Skolēni veidoja zīmējumu izstādi un izteica savu viedokli par redzēto un dzirdēto.
Ar projekta “Latvijas skolas soma” atbalstu 1.a, 1.b, 1.c klašu skolēni piedalījās nodarbībā ”Senā skola”, kur mēģināja iztēloties, kā skolā mācījās 19.gs. Bērni centās ievērot stingro mācību stundas disciplīnu, iepazinās ar seno laiku mācību grāmatām, liecību, rakstīja ar spalvu un tinti. Skolēniem ļoti patika glīti rakstīt ar spalvu.
Mācību gada noslēgumā “Latvijas skolas somas” ietvaros 6.c klase devās mācību ekskursijā uz Rīgu. Apmeklējām “ Neredzamā pasaule” interaktīvās telpas. Neredzīga gida pavadībā skolēni apmeklēja 5 interaktīvas telpas un veica 30 uzdevumus. Piem. varēja pārbaudīt, cik attīstītas ir viņu maņas, izņemot redzi, mācīties uzticēties savām sajūtām, iejusties neredzīga cilvēka lomā, sajust, ka skaņas un smaržas tumsā sāk pārvērsties u.c. Pēc uzdevumiem skolēniem bija iespēja uzdot jautājumus gidiem, uzzināt viņu dzīves stāstus un dzīves ikdienu. Veicot uzdevumus pilnīgi tumšās telpās skolēni sāka viens otram vairāk uzticēties un atbalstīt viens otru. Grupas kļuva saliedētākas.
Ar projekta “Latvijas skolas soma” atbalstu 4.b klases skolēni mācību gada izskaņā apmeklēja Ventspils Amatu nama muzejpedagoģijas nodarbību ”Senā skola”, kur mēģināja iztēloties, kā skolā mācījās 19.gs. Bērni centās ievērot stingro mācību stundas disciplīnu, lasīja veco druku, skaitīja ar skaitīkļiem, mācījās glītrakstīšanu uz koka tāfelītēm ar grifeli, bet stundas noslēgumā visiem bija iespēja izmēģināt īpašu skolas sodu -tupēšanu uz zirņiem.
Savukārt Ventspils Piejūras muzeja nodarbībā skolēni mācījās iepazīties ar muzeja ekspozīciju, kur ar kartes palīdzību, sadarbojoties komandā, meklēja dažādus muzeja objektus, veica to izpēti, lai varētu rast atbildes uz komandai uzdotajiem jautājumiem par eksponātu.
Ar projekta “Skolas soma” atbalstu, skolā viesojās mākslinieki Anda Kolosova un Arno Avotiņš, kuri demonstrēja gleznošanu uz ūdens jeb EBRU tehniku dzīvajā izpildījumā, sasaistot vizuālo materiālu ar latviešu tautas dziesmām par ūdeni. Krāsām un vārdiem mijiedarbojoties, tautas dziesmām tika piešķirts mūsdienīgs un personisks redzējums, kas paplašināja skolēnu pieredzi Latvijas kultūras mantojuma un vērtību kontekstā.
Pirms performances 5.ac, 4.a un visu 6.klašu skolēni tika rosināti meklēt atbildes uz jautājumiem un aicināti izteikt savu viedokli par paredzamo vizualizāciju un savu redzējumu par krāsām. Performance ir oriģināla folkloras un vizuālās mākslas sintēze, kas atklāj latviešu tautas dziesmu dziļumu un to daudzveidīgās interpretācijas iespējas gan literāri, gan vizuāli.
Pēc performances skolēni uz ūdens virsmas izveidoja katrs savu vizuālo noformējumu tautas dziesmas četrrindei.
Ar projekta “Skolas soma ” atbalstu 5.a klases skolēni apmeklēja Liepājas muzeju, kurā iepazina kokgrebšanas, akmens ciršanas un bronzas lējumu tehnoloģijas un to vēsturisko attīstību. Tika apzināti Miķeļa Pankoka tēlniecības darbi, to vēsture un idejiskais saturs. Skolēni iedziļinājās arī Liepājā redzamajos vides skulpturālajos objektos un uzzināja par šo darbu autoriem un citiem nozīmīgiem tēlniekiem, kuru izcelsme saistīta ar Liepāju. Populārākie – Vēja māte, Latvijas mūziķu slavas aleja Jūrmalas parkā, Kārļa Zāles piemineklis pie tirdzniecības kanāla.
Radošajā daļā skolēni izgatavoja Miķeļa Pankoka mākslas iedvesmotus tēlniecības darbus no veidojamās masas, pievēršot uzmanību gan darbu idejiskajam saturam, gan formai.
3.a klases skolēni “Latvijas skolas somas” ietvaros apmeklēja Liepājas muzeju.
Skolēni iepazinās ar “P. M. Berčī mantojumu Liepājā “, jo vizuālā mākslā mācamies par arhitektūru, kā uzbūvēt māju, kas ir ērta tās iemītniekam?
Skolēni skatījās, klausījās un vēroja kādas mājas uzbūvētas Liepājā. Izmēģināja savas prasmes arhitektūrā.
Darba rezultāts – katram sava māja.
Ar projekta ”Skolas soma” atbalstu 3., 4. un 5. klašu skolēni 27. februārī apmeklēja koncertuzvedumu LIELAJĀ DZINTARĀ “Orķestromīma”.
Rīgas mīmu ansamblis “Rīgas pantomīma” un orķestris “Rīga” radīja atraktīvu koncertizrādi, kas bērnus izveda cauri kino pasaulei, kur galvenais varonis nokļūst kino pasaulē un piedzīvo notikumus vairākos kino sižetos.
Izrāde labāk palīdzēja bērniem izprast apgūto tēmu Saziņa valodas stundās, kur mācījās dažādus komunikācijas veidus neverbāli -žestus , mīmiku un arī pantonīmu.
Pantonīmas mākslas izpratne arī nepieciešama skolēniem, lai mācību procesā varētu vieglāk sagatavoties Teātra mākslas radošajiem uzdevumiem, savukārt mūzikas stundās plānots apgūt un analizēt kino un animācijas filmās izmantotos mūzikas izteiksmes līdzekļus.
Pēc izrādes skolēniem bija iespēja tikties ar mīmu ansambli un izmēģināt kopā dažādus pantonīmas elementus un izspēlēt pat nelielas etīdes, tapa jautras fotosesijas. Arī skolā bērni turpināja attēlot mīmu kustības un izspēlēja nelielas improvizētas dzīves situācijas ar pantonīmas elementiem.
2024.gada 1.martā Liepājas Centra sākumskolas 1. klašu skolēni iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja komiksu darbnīcu “Raiņa ielas cirks” ar bērnu grāmatu autori Luīzi Pastori. Nodarbībā skolēni iepazinās ar grāmatas “Raiņa ielas cirks” saturu, atšķetināja sajaukto bilžu stāstu un radīja paši savu komiksu. Nodarbībā skolēni pilnveidoja savu rakstītprasmi, teksta izpratni un radošo domāšanu.
2. klašu skolēni “Latvijas skolas somas” ietvaros 30.janvārī devās uz Liepājas teātri noskatīties iestudējumu Mārtiņa Kalitas režijā „Patakoļako un teātra visums”.
Skolēni dzīvoja līdzi putekļu meitenei Patakoļako un viņas draugam Skrūviņam, interesantajiem un nedaudz mežonīgajiem piedzīvojumiem teātra putekļu pasaulē.
Ceļojuma laikā bērni guva atziņas, ka grūtības ir pārvaramas, ja apkārt ir draudzība, izpalīdzība un mīlestība. Neatlaidīgi cilvēki vienmēr sasniedz savu izvirzīto mērķi.
2.b un 2.c klašu skolēni “Latvijas Skolas somas” ietvaros 15.oktobrī devās uz Liepājas leļļu teātra izrādi „Robinsons” A. Priedītes režijā.
Izrāde veidota kā dialogs starp Robinsonu un vēl vienu varoni, kurš maina savu identitāti – ir epizodes, kad tas ir Piektdienis, ir arī tādas, kad tas ir Robinsona otrais es vai arī kāds tārpiņš vai kukainis.
Izrāde ir par to īpašo piedzīvojuma un brīvības garšu, kad vari būt viens pats ar sevi. Viesistabā aiz dīvāna, šķūnī aiz malkas kaudzes, dārza stūrī vai uz neapdzīvotas salas – viens pats savā ideālajā pasaulē, kurā vari darīt visu pa savam: griezt desas šķēli trīsreiz biezāku nekā maizi, neiet laicīgi gulēt, gulēt līdz pusdienlaikam, gulēt ar kājām uz spilvena, gulēt, kur pagadās, galu galā – neiet gulēt vispār un tā vietā nakts vidū, skaļi aurojot, cīnīties ar pūķi vai kanibāliem”.
Teksta ir ļoti maz, komunikācija ar skatītājiem pamatā notiek kustību formātā.
Jūtot līdzi galvenajiem varoņiem, izrādē iespējams izdzīvot plašu emociju gammu, tai skaitā skumjas, piemēram, brīdī, kad Robinsons sauc mammu, bet viņa nenāk, vai, kad ir ļoti izsalcis un atrod mazu kripatiņu ēdamā, tieši vienas dakšiņas izmērā, un to ar lielu baudu notiesā.
Skolēniem patika komponista Roberta Dintera jautrās dziesmas.
Noskatoties izrādi, skolēni bija pārsteigti par redzēto ,guva atziņu, ka skumjās var atrast kaut kripatiņu prieka.
Jaunais mācību cēliens 1.klašu un 2.a klases skolēniem sākās jautri, interesanti un arī izzinoši. 31.oktobrī ar projekta “Skolas soma” atbalstu viņi apmeklēja Liepājas leļļu teātra izrādi “Lapsa un mežs”.
Izrāde lika aizdomāties gan par vides piesārņojuma problēmām, gan savstarpēji labvēlīgu attiecību veidošanu, gan ļāva atcerēties senās, mīļās latviešu tautas pasakas.
Iegūtās zināšanas bērni tālāk lika lietā, mācoties par atkritumu šķirošanu, par materiālu otrreizēju izmantošanu. Liekot lietā izrādē gūtās idejas, tapa maskas, plakāti un domraksti.
Skolēni priecājās par iespēju noskatīties izrādi gan aktieru atraktīvā snieguma, gan neparasto dekorāciju dēļ.
3.klašu skolēni “Latvijas skolas somas” ietvaros 6. oktobrī devās uz Liepājas teātra izrādi „Patakoļako un teātra visums” Mārtiņa Kalitas režijā.
Skolēni ar sajūsmu uzņēma Patakoļako, kura ir Liepājas teātra puteklīte. Skolēni dzīvoja līdzi Patakoļako un Skrūviņa interesantajiem un nedaudz mežonīgajiem piedzīvojumiem teātra putekļu pasaulē.
Skolēnus sajūsmināja mūziķa Renāra Kaupera radītā mūzika un teksti. Skatītāji priecājās par neparastajiem tērpiem un skatuves noformējumu.
No izrādes skolēni guva atziņu, ka nevajag padoties grūtību priekšā.
Kultūrizglītības programmas ,,Latvijas skolas somas” ietvaros, skolā viesojās Namdaru darbnīca ar nodarbību ,,Cilvēks, koks, kultūrvērtības”, kurā piedalījās 6c., 6b., 4a., 4b. klases. Nodarbības laikā skolēni iepazina tradicionālo amata prasmi – kokamatniecību, uzzināja daudz jauna par Latvijā augošiem kokiem un pašiem bija iespēja darboties ar klasiskiem kokapstrādes darba rīkiem.
Citas bildes skaties skolas fotogalerijā.
6.a klase 24.maijā devās ekskursijā uz Ventspili. Ventspils VIZIUM zinātnes centrā skolēni piedalījās radošajās darbnīcās “Latvijas skolas somas” ietvaros. Skolēni ar interesi un aizrautību piedalījās mākslas darbnīcā. Skolēni gan iepazīstas ar laikmetīgo audiovizuālo mākslu, gan paši veidoja 3D mākslas darbus – savu sapņu māju.
Šoreiz divus galamērķus izraudzījāmies Tukuma pusē. Pirmajā no tiem, Šlokenbekas muižā, iepazinām muižas un Latvijas Ceļa muzeja vēsturi, klausoties gida stāstījumu, kā arī spēlējot orientēšanās spēli.
Savukārt otrs galamērķis mums bija kino pilsētiņa “”Cinevilla”, kurā aizraujoša gida pavadībā iepazināmies ar kino pilsētiņas piedāvāto atrakciju plānu un drošības noteikumiem, kā arī ar pašas pilsētiņas tapšanas vēsturi. Ar interesi iesaistījāmies kino filmēšanā, atcerējāmies teātra mākslas stundās apgūtās prasmes, iejutāmies piedāvāto filmu tēlos un demonstrējām savu aktiermākslu. Pēc filmēšanās un iepazīšanās ar kinopilsētiņā tapušo filmu klāstu devāmies ekskursijā pa pašu pilsētiņu, atklājot butaforiju namus, ielas, transportu un pat ūdens krātuvi. Noslēgumā katrs varējām izaicināt sevi un nelielā grupā ar citiem klasesbiedriem iziet “Nameja labirintu”.
Pateicoties projekta “Skolas soma” atbalstam, ekskursiju baudījām gandrīz bez maksas, gādājot vienīgi par pusdienām, kuras mēs paēdām turpat “Cinevillā”.
Brauciet arī jūs!
Mācību gada noslēgumā “Latvijas skolas somas” ietvaros 6.a,b,c klase apmeklēja nodarbību Liepājas teātrī “Teātra aizkulises , sasaistot to ar literatūras stundās apgūto tēmu – dramaturģija, kurā apguva dramaturģijas jēdzienus, lugas uzbūvi, teātra vēsturi un veidoja radošus darbus”, proti, izgatavoja 3 D skatuves maketus kādam sevis izvēlētam daiļdarba fragmentam.
Savukārt teātra nodarbībā skolēniem bija iespēja salīdzināt savu radošo veikumu ar mākslinieku radītajiem skatuves maketiem. Kā arī tika veicināta lielāka izpratne par dažādiem dramaturģijas jēdzieniem: aina, suflieris, grims, butaforija, rekvizīts u.c.
Teātra nodarbībā bija arī iespēja rast izpratni par profesiju daudzveidība, kas ir nozīmīgas teātra izrādes tapšanā, kā arī ikkatrs skolēns varēja pielaikot kādu netipisku frizūru vai tērpu un iejusties dažādos tēlos, izmēģināt runu uz skatuves un iepazīties ar skatuves uz teātra aizkulišu telpu uzbūvi un to nozīmi.
Nodarbības laikā skolēni ar interesi klausījās teātra gides stāstījumos un noskatījās epizodi kādas izrādes mēģinājumā.
Izvērtējot šo ekskursiju, skolēni atzina, ka guvuši lielāku izpratni par Liepājas teātra vēsturi, kā arī saistošs bijis gides stāstījums izrāžu tapšanu un nostāsti par teātra spoku, īpaši interesants ir bijis jaunākās lugas ”Ģrieķi” mēģinājums, jo nekad nav bijusi iespēja redzēt, kā top izrāde ar režisora līdzdalību.
Citas bildes skaties skolas fotogalerijā.
Programmas “Skolas soma” ietvaros, Liepājas Centra sākumskolas 5.a, b, c un 3.a klašu skolēniem vizuālās mākslas stundas notika Liepājas muzejā. Skolēni iepazinās ar dažādu mākslinieku darbiem un to, kādu viņi redz Liepāju. Katrs skolēns izvēlējās sev tuvu gleznu un to centās pārzīmēt.
3.c klasei koncertzāle “Lielais dzintars” šogad kļuva par īpašu vietu. Bērni to pētīja un reklamēja eTwinning projekta “Storytelling for Impact” ietvaros. Savukārt, pateicoties projektam “Skolas soma” 13.aprīlī tajā baudīja kameroperu bērniem “Ej nu ej”.
Trešklasniekiem jau bija zināmi noslēpumi, kādēļ lielajā zālē ir tik lieliska akustika, kā uz skatuves nokļūst dekorācijas, kur koncerta laikā “paslēpies” orķestris, vēl pirms izrādes skatīšanās bija jānoskaidro, kas ir librets, ar ko nodarbojas scenogrāfs un horeogrāfs.
Izrādes laikā bērni sajūsminājās par K.Pasternakas radīto tērpu pārvērtībām, par to, kā scenogrāfa R.Suhanova iztēle vienkāršas kastes spēj pārvērst par vilcienu, namu, māju un vēl daudz ko. Un kur tad vēl Valsts Akadēmiskā kora “Latvija” izpildītās dziesmas! Bērni tās turpināja dungot arī skolā.
Pēc izrādes skolēni izvērtēja redzēto. Katrs bija atradis sev ko īpašu un nozīmīgu. Iesakām arī Jums rast iespēju un noskatīties šo izrādi!
3.a un 3.b klases skolnieki 24.maijā devās uz Liepājas teātri, lai piedalītos izzinošā nodarbībā “Ceļojums pa Liepājas teātra aizkulisēm”. Skolēni ar interesi klausījās informāciju gan par teātra ikdienas dzīvi, gan ar lielu sajūsmu pielaikoja dažādus aktieru aksesuārus un aptaustīja dažādu izrāžu rekvizītus.
Šī gada 25. maijā 4.a klase projekta “Skolas soma” ietvaros devās mācību ekskursijā, kuras laikā aktīvi darbojās un jaunas lietas uzzināja Jaņa Rozentāla Saldus mākslas un vēstures muzejā un kino pilsētiņā Cinevilla.
J. Rozentāla muzejā skolēni ieinteresēti noklausījās muzejpedagoģes stāstījumu par Jaņa Rozentāla dzīvi un devumu Latvijas mākslā. Pēc tam turpināja aktīvi darboties grupās, kur veidoja savu gleznu, kurai pamatā bija viena no J. Rozentāla gleznām. Nodarbības beigās skolēni savu gleznu prezentēja, bija jāpamato savas gleznas nosaukums un noskaņa.
Tālāk ceļš veda un kino pilsētiņu Cinevilla, kur skolēni apguva kino uzņemšanas noslēpumus. Kino pilsētiņā skolēni filmēja specefektus uz zaļā fona, klausījās gida stāstījumu par kino pilsētiņas būvniecību un izmantotajiem materiāliem, kā arī orientēšanās spēles laikā meklēja kino pilsētiņas populārākos objektus.
5.b klase 24.maijā devās ekskursijā uz Ventspili. Ventspils VIZIUM zinātnes centrā skolēni piedalījās radošajās darbnīcās “Latvijas skolas somas” ietvaros. Skolēni ar interesi un aizrautību piedalījās datorgrafikas nodarbībā, kuras laikā dizainere iepazīstināja ar plakātu veidošanas mākslu un katrs varēja izveidot pats savu oriģinālplakātu. Skolēniem bija iespēja izveidot arī pašiem savu hologrammu.
13.aprīlī, “Latvijas skolas somas” ietvaros, 2.a,b,c klase apmeklēja kameroperu bērniem “EJ NU EJ”.
Skolā iepazināmies ar Marta Pujāta dzejoļu grāmatu “Ej nu ej” un skatījāmies video fragmentu par kameroperas iestudējumu.
“EJ NU EJ ”ir stāsts par pilsētas zēnu, kurš ciemojas pie vecmammas piejūras lauku mājās, satiekas ar aizraujošiem piedzīvojumiem un negaidītiem notikumiem.
Bērniem patika, ka koris skan kā orķestris. Daži skolēni mācēja pateikt, ka šādu muzicēšanu sauc par akapella dziedājumu. Koristiem pievienojās zēna solo, kuru izpildīja Reinards Blūmentāls.
Skolēni savas pārdomas par redzēto un dzirdēto attēloja radošā darbā.
Sociālo zinību un vēstures mācību stundā, apgūstot tēmu par latviešu tradicionāliem gadskārtu svētkiem, 4.c klases skolēni mācījās analizēt un prezentēt iegūto informāciju par Latvijas teritorijā dzīvojošo cilvēku svētku svinēšanas tradīcijām senā pagātnē un šo svētku saistību ar seno cilvēku izpratni par norisēm dabā gada garumā, zemkopja darbu un atpūtu.
Ar kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” atbalstu mācību stundas tēmu skolēni turpināja apgūt Liepājas muzeja piedāvātajā muzejpedagoģijas nodarbībā “Gadskārtu ieražas Dienvidkurzemes sētā”, kurā ir iespēja aplūkot kultūrvēsturiskā mantojuma tematu. Muzejpedagoģes vadībā skolēni iepazina Liepājas muzeja ekspozīcijā esošos darbarīkus un izzināja ar gadskārtu ieražām saistītos darbus, kas tika veikti ar šiem darbarīkiem. Nodarbības otrajā daļā skolēni veica patstāvīgu radošo darbu, izmantojot mācību stundā un muzejā iegūtās zināšanas un individuālu interpretāciju.
Projekta “Skolas soma” ietvaros mūsu skolas 1.klases skolēni noskatījās populāro un visiem zināmo teātra izrādi “Sniegbaltīte un septiņi rūķīši”.
Šī ir viena no pasakām , kuru zina jebkurš skolēns un pieaugušais, kas sirdī saglabājis bērnības prieka smaržu. Neatkarīgi no laika un modes, pasakas galvenā doma ir un paliek cilvēka dvēseles tīrības un skaistuma nozīme.
Bija iespēja salīdzināt populāro Brāļu Grimmu iepriekš lasīto un pārrunāto pasaku ar notikumiem izrādē šodien.
Izrādes notikumi bērniem likās aizraujoši un interesanti. Noskatoties izrādi, bija iespēja izvērtēt gūtās atziņas .
Spilgtākos notikumus bērni attēloja zīmējumos, kā arī mācījās izteikt savu attieksmi un novērtēt izrādi.
Latvijas dzimšanas dienas ieskaņas nedēļā trešklasnieki bija ielūgti uz kādas apaļas jubilejas svinībām. Kam bija jubileja? Varat minēt trīs reizes! Viens! Divi! Trīs! Tieši tā – gaviļnieks bija vilks! Un ko nozīmē vārds “jubileja”? Tas ir tad, kad gadu skaits beidzas ar ciparu 0.
Skolēni iepazina pavisam citādu vilku, ne tādu, kurš ēd Sarkangalvītes un vecmāmiņas. Bija interesanti meklēt atšķirības starp visiem labi zināmo pasaku un lugas saturu. Bērni arī uzzināja, ko darīt, ja apmaldās mežā. Un dažreiz pilnīgi netīšām iznāk kādam nodarīt pāri, bet šādās situācijās nav jābēg, jāmeklē risinājums! Varēja attīstīt fantāziju – kam līdzīgs tas vai šis burts? Kādu varoni vēl varētu iesaistīt notikumā, lai tas kļūtu saistošāks?
Tu iedegies nepacietībā – kur tad tie trešklasnieki bijuši? Kas tie par piedzīvojumiem? Pateicoties akcijai “Latvijas skolas soma”, bērni apmeklēja Liepājas leļļu teātra izrādi “Sarkangalvīte un vilks”. Bet Tu ņem mammu un tēti pie rokas, dodies uz teātri un baudi šo skatuves brīnumu ģimenes lokā!
Visiem mūsu skolas 6.klašu skolēniem ar “ Skolas soma” projekta atbalstu bija iespēja apmeklēt Liepājas Leļļu teātra iestudējumu bērniem un vecākiem” Dauka. Labie jautājumi” Šī izrāde ir kā saruna starp bērniem un vecākiem, starp pagātni un tagadni – sarunāties par Daukas emocionālajiem pārdzīvojumiem mūsdienu cilvēka sapratnē. Bērniem bija iespēja palūkoties no skatītāja redzesloka uz savu ikdienu skolā, kur nereti savstarpēji valda fiziska un emocionāla vardarbība. Kā arī izvērtēt savu rīcību, gūt atziņas un padomus, kā rīkoties, ja nokļūst līdzīgā ikdienas situācijā, kā to izjuta varonis Dauka vai izrādes aktieri. Izrādes beigās bērni arī sniedza nelielu interviju par piedzīvotajiem iespaidiem izrādē un tās māksliniecisko ideju.
14.oktobrī, “skolas somas” ietvaros, 2.b klase apmeklēja leļļu teātra izrādi “Sarkangalvīte”. Skolā atkārtojām un pārrunājām kā var apspēlēt dažādās versijās šo brāļu Grimmu pasaku, lietojot tēla raksturojumam atbilstošu runu.
Izrādes laikā, skolēni bija pārsteigti, ka Sarkangalvīte satiek mežā gan vardi, gan žurku, gan vilku, bet vilks nav ļauns. Viņš ir tikai apvainojies, ka visi aizmirsuši viņa dzimšanas dienu. Notikumi izrādē spēja skolēnus ieinteresēt, aizraut un sagādāt prieku. Pēc izrādes noskatīšanās, skolā rosijās dažādas radošas domas, skolēni fantazēja un centās pasaku izstāstīt savādāk.
Programmas ,,Latvijas skolas soma” ietvarā 14.oktobrī 1. klases skolniekiem bija iespēja noskatīties Liepājas leļļu teātra izrādi “Sarkangalvīte un vilks”. Skolniekiem bija iespēja vērot notikumus un tēlus izrādē, kā arī salīdzināt ar iepriekš pārrunāto Brāļu Grimmu pasaku “Sarkangalvīte un vilks”. Izrādes notikumi bērniem likās aizraujoši un interesanti. Noskatoties izrādi bija iespēja nostiprināt pirmās klases mācību saturu. Pēc izrādes skolēni mācījās izvērtēt gūtās atziņas, spilgtākos notikumus attēlot zīmējumos, kā arī mācījās prasmi izteikt savu attieksmi un novērtēt izrādi.
14.09. un 15.09. 2.c un 2.a klases skolēni devās ekskursijā uz Kuldīgu. Skolas somas ietvaros apmeklēja „Dzīvo muzeju”, noklausījās seno Kuldīgas stāstu.
Skolēni ar interesi skatījās un klausījās seno stāstu, kurā tika iesaistīti paši skolēni. Gids skolēniem saprotamā valodā pastāsta par Kuldīgas dibināšanu, notikumiem, kam pilsēta gājusi cauri, sniedzot informāciju par Kurzemes hercogistes laikiem. Gides stāstījums ir papildināts ar nedaudz baisu vidi, efektiem, kurā parādīta tā laika noskaņa, telpu izskats un atmosfēra. Nobeigumā gide iepazīstināja ar faktiem, par kuriem Kuldīga lepojas šodien.
4.klašu skolēni apmeklēja Liepājas muzeja nodarbību “Mans ģimenes muzejs”. Nodarbības laikā skolēni tika iepazīstināti ar Liepājas muzeju un tajā esošajiem krājumiem, ar muzeja specifiku, tika apzināti muzeju veidi, to darbības pamatprincipi, kas ir galvenie uzdevumi, kurus veic muzejs. Nodarbības mērķis ir veicināt skolēnu izpratni par muzeja krājumu izmantošanu pētniecībai, kā arī uzzināt to cik svarīgi ir saglabāt un lietderīgi izmantot savas tautas kultūras mantojumu.
Nodarbības noslēguma daļā skolēni veica patstāvīgu radošu darbu, ievērojot teorētiskajā izklāstā iegūtās zināšanas. Viņi izvēlējās kādu savā ģimenē vai apkārtesošajā vidē viņiem vērtīgu vai simbolisku priekšmetu, kuru apskatīja un mēģināja aprakstīt pēc krājuma priekšmetu vērtēšanas pamatprincipiem.
17.maijā, “skolas somas” ietvaros, 1.b klase apmeklēja leļļu teātra izrādi “Lote dodas ekspedīcijā”. Suņu meitene Lote nolēma doties izzināt apkārtējo pasauli ar saviem draugiem mušu Jāku un grauzējpeli Martu. 1.b klase piedalījās un iesaistījās šajā ceļojumā. Kopā atklājām kaut ko jaunu un aizraujošu, gatavojām cepuri no avīzes, spēlējām spēles un dejojām.
Lai arī Jums izdodas atrast zemes centru un daudz draugus!
Šī gada 7. aprīlī programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 4. klases skolēni apmeklēja Liepājas teātri, lai baudītu teātra izrādi “Polianna”.
Ar Eleonoras H. Poteres darba “Polianna” fragmentiem skolēni bija iepazinušies latviešu valodas mācību stundās, apgūstot tēmu “Spēļu valoda”. Skolēni, lasot darba fragmentus, iepazinās ar Poliannas prieka spēli un paši nedēļas ietvaros piedalījās tās izspēlē.
Teātra izrādes laikā skolēniem bija iespēja pavērot, kā Polianna spēlē prieka spēli, kurās situācijās prieka spēle tika spēlēta un kā prieka spēle palīdzēja skumjos brīžos.
Teātra izrāde lieliski papildināja stundā lasīto un apgūto.
Arī 3.klašu skolēni 7.aprīlī devās uz Liepājas teātri, lai noskatītos izrādi “Polianna”.
Izrādes laikā skolēni vēroja notikumus kādā depresijas nomāktā pilsētā. Vienpadsmit gadus vecā meitene Polianna pārliecināja pilsētas iedzīvotājus, ka ar prieka spēles palīdzību var uzvarēt skumjas, dusmas un naidu.
Skolēniem patika aktieru spēle, dziesmas, dejas un dekorācijas.
Tu jau zini, ka tālu ziemeļos mīt Ziemassvētku vecīša rūķi, mežā rūķi gādā, lai ienāktos ogas un sēnes, bibliotēkā rūķīši izklaidē plauktos iesēdējušās grāmatas. Bet čaklo pirkstiņu rūķīši, kā izrādās, rosās 2.c klasē.
7.aprīlī viņi, par spīti stindzinošam vējam un lietum, devās uz Liepājas Amatnieku namu, lai liktu lietā savas zināšanas un prasmes, kā darināt dažādas lietas, kā arī apgūtu jaunas mākas.
Izrādās, dzīvē nekas nenotiek kā pasakā teikts – čiks, un gatavs! Lai noaustu rakstainu 5cm platu audekla joslu, pašai neatlaidīgākajai audējai vajag vairākas dienas! Lai taptu Liepājas Dzintara pulkstenis, bija jāiesaista vairāki simti liepājas iedzīvotāju. Toties tagad, bez jau minētā pulksteņa mums pieder arī pasaulē garākās dzintara krelles. Šīs un vēl daudzas citas jaunas ziņas noskaidroja 2.c klases rūķi.
Vēl viņi katrs devās uz kādu darbnīcu un pagatavoja saimniecībā derīgas lietas – cits atslēgu piekariņu, cits apdrukātu auduma maisiņu, cits dzintara krelles un vēl citas lietas.
Tā sevi un mājniekus rūķi varēja iepriecināt pateicoties projekta “Skolas soma” finansiālajam atbalstam.
Decembra mēnesī 6. d klases skolēniem programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros bija iespēja virtuāli apmeklēt Krišjāņa Barona muzeju un izzināt tautasdziesmu kārtošanas aizsākumus.
Nodarbības ievaddaļā skolēniem tika sniegts neliels stāstījumu par Krišjāni Baronu un viņa izveidoto Dainu skapi. Skolēni virtuāli varēja izstaigāt Krišjāņa Barona muzeja telpas, kopīgā sarunā ar nodarbības vadītāju skolēni centās no dotajām tautasdziesmu rindām pareizā secībā sakārtot tautasdziesmu, kā arī piedalījās nelielā viktorīnā par nodarbībā dzirdēto un uzzināto.
Ekskursijas noslēgumā gids sniedza muzikālu priekšnesumu un mudināja skolēnus dziedāt līdzi dažādas tautasdziesmas.
Sk. Zane Gulbe
Gada nogalē 21.decembrī Ziemassvētku noskaņās 4.c klases skolēnus programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros Liepājas muzeja pārstāvji iepazīstināja ar piparkūkas tapšanas vēsturi un tradīcijām.
Muzejpedagoģijas nodarbības “Piparkūka – Ziemassvētku gardums ar tradīcijām” laikā skolēni dalījās pieredzē, kādas ir Ziemassvētku svinēšanas tradīcijas ģimenē, uzzināja piparkūkas rašanās vēsturi un pagatavošanas iespējas Latvijā un citur pasaulē.
Skolēnu interesi piesaistīja ne tikai iespēja piedalīties sarunā un lekcijas vadītāja stāstījums, bet arī košā, attēliem daudzveidīgā prezentācija, kas papildināja stāstījumu.
Īpašu skolēnu uzmanību piesaistīja video materiāls, kurā bija aplūkojama piparkūku pilsētiņa Norvēģijā. Nodarbības noslēguma daļā skolēniem tika piedāvāts mājās patstāvīgi veicams uzdevums – savas piparkūkas un tās raksturojuma izveide. Ar paveikto darbu skolēni varēja dalīties, to nosūtot Liepājas muzeja pārstāvjiem.
” Tie ir visur – uz ielām tēlo mazus ežus, peldas okeānos kā medūzas un slēpjas kokos kā putni. Viņu mazās mikrodaļiņas jautri dzīvojas mūsu vēderos. Viņi ir plastmasas maisiņi. Mums katram tie saburzīti un nepieskatīti guļ kādā atvilktnē vai krājas maisiņu maisiņos. Viņiem tur ir garlaicīgi un kādā brīdī, kad tie kļūst pavisam nevajadzīgi un aizmirsti, sāk darīt blēņas. Bet kas būtu ja mēs par viņiem rūpētos tā pat kā rūpējamies par sevi vai sev tuvajiem? ” ( neatkarīgās teātra apvienība “PERFOrācija”. )
“Latvijas Skolas somas” programmas ietvaros 5.klašu skolēni noskatījās digitalizētu izrādi “Plastmasas huligāni”, kuras saturs tika veidots, lai papildinātu mācību saturu par vielu pārpalikumiem un piesārņojumu, otrreizējo materiālu izmantošanu no plastmasas maisiņa skata punkta. Pēc izrādes noskatīšanās, izveidotajā darba lapā, skolēni pārbaudīja savas zināšanas par atkritumu pārstrādi. Izrāde tapusi pēc populārās rakstnieces Agnese Vanagas grāmatas “Plastmasas huligāni” motīviem.
Tā skolēni:
”Šis stāsts pastāsta cilvēkiem, ka nevajag piegružot Pasauli.”
”Jaukas , smieklīgas dziesmiņas.”
”Izrāde uzrunā ar vienkāršumu.”
”Bērnus māca vienkāršā saprotamā veidā, ieinteresē.”
“‘Interesanti humori no ikdienas dzīves.”
”Māca , ka atkritumi jāšķiro.”
”Interesanti bija skatīties kā to izjūt maisiņš.”
“‘Man patika kā maisiņš dusmojās.”
” Patika vectēva padoms.”
”Izcila aktieru spēle, atveidot vairākas lomas.”
” Interesants izrādes pasniegšanas stils.”
”Labi izdomāts maisiņa emocijas un viņa ceļojums.”
”Man patika kā izrādes aktieri spēlēja mūziku ar čību zolēm un trubām, kas arī bija no plastmasas.”
”Žēl, ka nevarēja redzēt klātienē, lai varētu labāk izbaudīt.”
sk. Indra Bite
Rudens uz ziemas tumšie vakari veicina mistiskas sajūtas un rosina fantāziju, tāpēc literatūras un vizuālās mākslas mācību tēmas ietvaros “ Fantāzija” visi 5.klašu skolēni piedalījās attālinātajā mācību stundā “Spoku stunda”, kuru piedāvā kultūrizglītības projekts “ Latvijas skolas soma”.
Skolēni iepazina nodarbības laikā savas emocijas. Kas ir bailes? Kāpēc mēs vispār baidāmies? Kas ir spoku stāsti? Kāpēc vajag lasīt/stāstīt/klausīties spoku stāstus? Cik dažādi priekšmeti atrodas muzejā? Vai priekšmets var būt biedējošs? Klausījās spoku stāstu lasījumus, skatījās spokainus sižetu iestudējumus.
Mācību nodarbībā skolēni izprata, ka jebkura lieta var rosināt iztēli un “izstāstīt” savu stāstu – patiesu vai izdomātu. Skolēniem bija jāveic tiešsaistes uzdevumi par redzēto, dzirdēto nodarbībā, kā arī radošs uzdevums, kurā bija jāuzraksta mākslinieka Kristiana Brektes lasīt iesāktā spokus stāsta turpinājums.
Projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros mūsu skolas 1.a, 2.a, 3.b klases skolēni klausījās slaveno Sergeja Prokofjeva simfonisko pasaku “Pēterītis un vilks”, kura ieveda mazos klausītājus mūzikas pasaulē un iepazīstināja ar orķestra mūzikas instrumentiem, kas šoreiz izspēlēja pasakas varoņu lomas.
Koncerta gaitā bērni mācījās saklausīt dažādu instrumentu skaņas un sasaistīt tās ar putnu un dzīvnieku tēliem skaņdarbā. Mūziku atskaņoja Liepājas Simfoniskais orķestris, bet stāstnieka lomā iejutās Liepājas teātra aktieris Egons Dombrovskis.
Skolēni pilnveidoja prasmi iztēloties notikumus, kas pasniegti netradicionālā veidā, kā arī skolēni iegūto informāciju atspoguļoja zīmējumos.
Par godu 11. novembrim, kad atzīmējam Lāčplēša dienu, dziedātāja Rūta Dūduma-Ķirse un komponists Jānis Ķirsis ir radījuši audiovizuālu koncertlekciju ar nosaukumu “Lāčplēša dienā”. Tā tapusi kultūrizglītojošāsprogrammas “Latvijas skolas soma” ietvaros.
Koncertlekcija “Lāčplēša dienā” ir iespēja caur mūziku uzklausīt stāstus par vēsturi.
Šī koncertlekcija ir izglītojošs, muzikāls stāsts par Latvijas vēstures notikumiem Latvijas Brīvības cīņās, atceroties un godinot visus tos, kuri izcīnījuši neatkarīgu Latvijas valsti. Iespēja caur mūziku uzklausīt stāstus par vēsturi. Skolēni uzzināja, kas ir strēlnieku dziesmas un kā tās radās. Kādi ir valsts augstākie apbalvojumi – Triju Zvaigžņu ordenis, Viestura ordenis, Atzinības krusts. Par to, ka ar augstākajiem Latvijas valsts apbalvojumiem apbalvo cilvēkus, kuri izcili kalpojuši Latvijas valstij un tautai un kuru pašaizliedzīgais, profesionālais darbs ir pelnījis augstāko valsts atzinību. Augstākā valsts apbalvojuma piešķiršana ir atbilstošs valsts cieņas apliecinājums šo cilvēku darbam un ieguldījumam mūsu Latvijas labā.
Šajā koncertlekcijā skanēja fragmenti no Zigmara Liepiņa un Māras Zālītes rokoperas “Lāčplēsis”, mūzika no kinofilmām “Nameja gredzens”, “Vella kalpi”, “Pūt, vējiņi”, Ērika Ešenvalda “Dvēseles dziesma”, arī citu latviešu komponistu radītā patriotiskā mūzika. Koncertlekcijas muzikālo vēstījumu papildināja vēsturiski fotouzņēmumi un video fragmenti.
Liepājas Centra sākumskolas 5.klašu skolēni noskatījās ISTABAS teātra izrādi ‘’KLUSĒTĀJI’’.
Izrādes formāts bija ļoti interesants, jo skolēni varēja izvēlēties, kura aktiera stāstu klausīties, kā arī katras ainas beigās arī bija divas izvēles iespejas – palikt klasē vai sekot savam izvēlētajam varonim. Izrāde stāsta par reāliem notikumiem, kuri notikuši skolā kādā klasē, par klasesbiedru attiecībām, par skolotāju, kuram svarīga ir dabai draudzīga vide un ekologija.
Saņemot atpakaļ no skolēniem darba lapas ar atgriezenisko saiti, secinu, ka skolēniem izrāde ir ļoti patikusi. Patika, ka ir reāli notikumi, patika kā spēlē aktieri, it īpaši uzteikts viens aktieris, kura aktierspēle bērniem šķitusi visinteresantāk.
Šo izrādi 5.klases noskatījās priekšmetā teātra māksla attālināto mācību laikā.
Mūsu skolas 6. Klašu skolēni, Latvijas Nacionālā vēstures muzeja veidotajā tiešsaistes muzejnodarbībā, apguva tēmu „Kā veidojās Latvijas valsts.” Lektorei rādot prezentāciju, skolēniem izskaidroja un prezentēja notikumu secību, cēloņus un sekas politiskajā, nacionālajā un militārajā sfērā. Informācija tika papildināta ar karšu un attēlu palīdzību. Skolēni uzzināja par valsts augstākajiem apbalvojumiem.
1.a klases skolēni projekta „Latvijas skolas soma ” ietvaros devās ekskursijā uz Aizputi, lai Aizputes novadpētniecības muzejā piedalītos
radošajā darbnīcā “Zīmes un simboli”.
Nodarbības laikā skolēniem mācīja saprast, kas ir zīmes un kas – simboli. Skolēni iepazinās ar latviešu tautas rakstu zīmēm un simboliem. Katrs skolēns izgatavoja draudzības simbolu – rokassprādzi. Bērniem nodarbība patika, jo darbu veica visi.
Iepazināmies arī ar padomju laika leļļu kolekciju, kur saglabātas viena vēsturiska laika posma bērnības rotaļlietas.
Aizputes Livonijas ordeņa pilsdrupās skolēni zīmēja savas pirmās ekskursijas iespaidus. Nākamajā dienā skolēni bija uzlikuši savu rokassprādzi uz rokas. Daži skolēni mājās bija izveidojuši savu sagatavi un klasē darināja vēl vienu rokassprādzi, mainījās ar rokassprādzēm, apliecinot draudzību.
Skolas somas ietvaros, 4. A klase devās uz Kuldīgu iepazīt Senās Kuldīgas stāstu. Muzejā skolēni varēja apskatīt un izbaidīt emocionālu vēstures notikumu atspoguļojumu.
Skolēni iepazina viduslaiku sodus, Kuldīgas pilsētas tumšos laikus un uzplaukuma gadus hercoga Jēkaba valdīšanas laikā. Vislabāk patika hologrammas, maketi un vizināšanās ar kuģi, lai aizmuktu no briesmīgās mēra slimības.
Baudot ceļā Latvijas zelta rudens ainavas, 5.klašu skolēni programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros devās uz Ventspili, lai piedalītos muzejpedagoģijas nodarbībās Livonijas ordeņa pilī, Amatu namā un Planetārijā, kuras saistītas ar mācību programmu tēmām literatūrā , vēsturē, dabas zinībās.
Amatu namā skolēni iepazinās ar Senās skolas vēsturi, disciplīnu un tikumisko audzināšanu, skaitīja uz skaitīkļiem, rakstīja ar grifelēm uz šīfera tāfelēm , ievērojot 19.gs. glītrakstīšanas pamatprasības, lasīja rakstus vecajā drukā. Savukārt pils muzejā iepazinās ar dzīvi viduslaikos – tērpiem, kārtām, bruņniecību, muzeja darbinieku pienākumiem un devās ekskursijā pa muzeju, bet Planetārijā devās kosmiskā kinoseansā un skatījās filmu par Saules sistēmu, uzzināja svarīgākos faktus par planētām un to pavadoņiem.
Skolēniem ekskursijas laikā bija daudz pārdomātu jautājumu un neviltota vēlme visu izzināt, kā arī lieliska iespēja saliedēties ar klasesbiedriem Ventspils Piejūras parka atrakcijās.
Maija noslēgumā 6.klašu skolēni programmas Latvijas skolas soma ietvaros Zoom platformā piedalījās attālinātās muzejpedagoģijas nodarbībās, ko piedāvā Liepājas muzejs par tēmu “Dienvidkurzemes ļaudis, dzīve un darbs”.
Tās laikā skolēniem bija iespēja virtuāli izstaigāt muzeja telpas, iepazīstot senās latviešu tradīcijas un gadskārtu ieražas, kas senajā latviešu sētā bija iedalāmi divās lielās grupās: gadskārtu ieražas, kas pakļautas gadalaiku maiņai dabā, un lielākie dzimtas godi – kristības, kāzas un bēres.
Skolēni nodarbības laikā aktīvi iesaistījās nodarbības procesā, virtuāli atbildot uz jautājumiem un veicot praktisko uzdevumu. Skolēni iepazina darāmo darbu kārtību senajā latviešu lauku sētā, kas saistīta ar gadalaiku ritumu un svētkiem, uzzināja, kāpēc konkrētie svētki tika atzīmēti un kādas tradīcijas ir saglabājušās līdz mūsdienām. Skolēni nodarbības laikā veica radošu darbu, kurā atspoguļoja vienu no gadskārtu ieražām.
Heijā, heisā! Ir laiks mesties LIELAJĀ PIEDZĪVOJUMĀ, ko sauc par VASARU!
Bet, pirms vēl atvērušies vārti uz vasaru, 1.b, 1.c un 2.b klases bērniem, pateicoties projektam “Latvijas skolas soma” bija iespēja atvērt durvis uz piedzīvojumu, ko piedāvāja Liepājas leļļu teātra mākslinieki. Bērni ar aizrautību noskatījās izrādi “Kur zirgi?”
Vai Tu zini, kas mājo vistumšākajās, dziļākajās, zilākajās okeāna dzīlēs? Un kā ar dažām kustībām zābaku var pārvērst par jūraszirdziņu, bet pašu vienkāršāko plēvi par bezgalīgu ūdens klajumu. Vai Tu zini, kā tas ir ilgoties atklāt un uzzināt? Pirmklasnieki un otrklasnieki tagad to zina. Vēl izrādes laikā viņi uzzināja, kādēļ jāsaudzē vide un kas notiks, ja to nedarīs.
Pēc izrādes noskatīšanās bērni zīmēja savus iespaidus un atbildēja uz āķīgiem jautājumiem.
Paldies teātra aktieriem par interesanto izrādi! Ļoti gaidīsim jaunu tikšanos un, cerams, jau teātra ēkā!
No 19.- 23. aprīlim programmas Latvijas skolas soma ietvaros Zoom platformā piedalījās 2.klašu skolēni par tēmu: “Interpretācija mākslā”.
Skolēni iepazinās ar mākslinieku darbiem un uzzināja, kā dažādu materiālu veidi par dažādām aktuālām, mūsdienīgām tēmām. tiek izmantoti kolāžu gatavošanā.
Māksliniece Luīze Rukšāne pastāstīja par to, cik dažādi var veidot un interpretēt izjūtas, domas un iztēli savos radošajos darbos.
Skolēniem ļoti patika darboties ar dažādiem materiāliem un izveidotos darbus atsūtīja skolotājai un māksliniecei.
No 31.marta 1.klašu skolēniem programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros tika sniegta iespēja noskatīties cirka/teātra izrādes “Alise Brīnumzemē” video ierakstu.
Skolēni virtuāli devās piedzīvojumos Maģiskajā dārzā un Karalienes pilī, sekoja līdzi gaisa akrobātiskajiem šoviem un citiem „Alises Brīnumzemes“ cienīgiem brīnumiem. Izrāde bija bagāta ar specefektiem, 3D projekcijām, iluzionistu mākslu.
Pēc izrādes noskatīšanās skolēni nostiprināja zināšanas par materiālu īpašībām, iepazinās, kā sauc izrādē minētos mūzikas instrumentus. Bērniem bija jāparāda zināšanas jautājumos par drošību, lai zinātu, kā rīkoties situācijās, ko redzēja izrādē. Visbeidzot mazie cirka draugi zīmēja ilustrācijas, lai atspoguļotu savas spilgtākās emocijas.
Lai attālinātās mācības būtu daudzveidīgākas, pirms došanās pavasara brīvdienās visi Liepājas Centra sākumskolas 4.klašu skolēni ar programmas “Latvijas skolas soma” atbalstu piedalījās virtuālajā muzejpedagoģijas nodarbībā “Iluzionisma teātris un muzejs MYSTERO”.
Skolēniem bija iespēja iepazīties ar burvju skatuves mākslas noslēpumiem un šīs jomas attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē, kā arī izprast burvju skatuves mākslinieka pienākumus un šīs profesijas apguves iespējas. Nodarbības laikā skolēni varēja ne tikai iepazīt muzeja vēsturi un triku meistaru atribūtiku, bet arī mācīties un izmēģināt nodarbības mākslinieku rādītos trikus.
Šonedeļ 5.klašu skolēni piedalās projektā SKOLAS SOMA, kurā var darboties līdzi pazīstamā perkusionista NILA ĪLES muzikālajai darbnīcai.
Tajā mākslinieks stāsta un rāda par dažādām perkusijām, un citām eksotiskām bungām, kuras izgatavojis pats vai atvedis no tālām zemēm.
Skolēni šajā nodarbībā iepazīst ļoti daudzveidīgo sitamisntrumentu pasauli, uzzina, kur un kā cēlušies šie instrumenti, kā tie izmantoti senāk un tagad, no kādiem materiāliem pagatavoti.
Stundu garajā nodarbībā skolēni uzzina ne tikai dažādu instrumentu vēsturi, bet ir aicināti darboties arī līdzi, sitot dažādus ritmus, gan uz mājās atrodamiem instrumentiem no sadzīves priekšmetiem, gan izmantojot savu ķermeni kā mūzikas instrumentu, un atdarinot ritmus ar kājām un rokām.
Nodarbību vada un tajā piedalās Latvijā pazīstamais perkusionists NILS ĪLE un viņa sieva MAIJA SĒJĀNE-ĪLE.
2.b klases skolēni 4. novembrī, Skolas somas projekta ietvaros, iepazinās ar seniem cimdu veidiem Dienvidkurzemē, uzzināja par cimdu dāvināšanas tradīcijām, cimda adīšanas tehniku, izmantotajiem etnogrāfiskajiem rakstiem, krāsām un to nozīmi. Skolēnus pārsteidza Dienvidkurzemes košie un smalkie cimdu un zeķu raksti, dzijas sagatavošana un tās krāsošana, rakstu izvēle un rakstu sakārtošana adījumā.
Bija iespēja pašiem veidot savu grupas vai klases cimdu ar etnogrāfiskajiem rakstiem, strādājot ar krāsainiem magnētiņiem uz cimda maketa daļām. Nodarbība sniedza iespēju iepazīt jauno tehnoloģiju izmantojumu un inovatīvu skatījumu uz nozīmīgām kultūras vērtībām, vērojot ekspozīciju “Dienvidkurzemes ļaudis, dzīve, darbs”.
Daloties ar savām izjūtām par redzēto, skolēni secināja, ka ar centību, mērķtiecību, zināšanām un darbu var izrotāt ne tikai cimdiņus, bet ar ornamentu rakstiem var izrotāt klasi, skolu.
30.oktobrī 1.a un 1.b klases devās uz koncertzāli LIELAIS DZINTARS. Viņi bija saņēmuši Liepājas Simfoniskā orķestra vēstuli – lūgumu palīdzēt sacerēt dziesmu un atskaņot pavadījumu latviešu tautas dziesmai “Seši mazi bundzinieki”.
Vislatvijas projekta “Skolas soma” ietvaros koncertzāles darbinieki izveidojuši izglītojošu nodarbību sākumklašu skolēniem “No trokšņa līdz skaņdarbam”. Tās laikā 1.a un 1.b klases bērni iepazina koncertzāli no aizkulišu puses, izpētīja katra mūziķa vietu orķestrī. Jaunie muzikanti atkārtoja ritma zīmes, izveidoja ritmu savai dziesmai un ķērās pie īstas muzicēšanas. Skanēja lieliski!
Atvadoties daudzi bērni apsolīja atgriezties koncertzālē jau kā mūzikas skolas skolēni.
Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” deva iespēju mūsu skolas 2.a un 2.c klases skolēniem apmeklēt Amatnieku namu. Tur skolēni iepazina Kurzemes amatniecības tradīcijas, tautas mākslas nozīmi un izmantošanas iespējas mūsu dienās. Katram bija iespēja pie izvēlētā amata meistara darināt savu darbiņu – pīt no klūdziņām paliktnīti, izgatavot ādas maciņu, gatavot rotaslietas no dzintara gabaliņiem, veidot gobelēnu vai filcēt atslēgu piekariņu.
Visu 5.klašu skolēni apmeklēja muzejpedagoģijas nodarbību ,,Simbolisms. Dzīvās gleznas”.
Skolēni uzzināja, ka šī multimediālā ekspozīcija ir radīta, atbilstoši jaunākajām pasaules tendencēm muzeju un izstāžu attīstībā.
Skolēniem tika sniegts ieskats par izcilo latviešu mākslinieku – simbolistu darbiem, kuri ir Latvijas Kultūras kanonā un piedzīvo jaunu, interesantu redzējuma iespēju. Skolēni uzzināja ka ar virtuālās animācijas palīdzību šajā izstādē gleznas tiek atdzīvinātas audio-vizuālā kustībā.
Jaunāko tehnoloģiju dažādās izmantošanas iespējas papildināja dzeja un mūzika.
Projekta ,,Skolas soma” ietvarā mūsu skolas bērni varēja papildināt savas muzikālās zināšanas par pasaules klasiskajām un populārākajām melodijām Ziemassvētku laikā, iepazinās ar daudzveidīgām, gan tradicionālajām, gan atšķirīgām Ziemassvētku tradīcijām visā pasaulē.
Ziemassvētki ir svētki, kurus gaida katrā mājā, pilsētā, visā pasaulē. Ar skaisto latviešu ziemas saulgriežu melodiju ,,Sidrabiņa lietiņš lija” sākās muzikālais ceļojums, kurš aizveda uz Vāciju, Angliju, Krieviju, Austriju, Japānu, Čehiju, Ukrainu.
Koncertlekcija tika papildināta ar interesantiem videomateriāliem un stāstiem.
Koncertlekcijā piedalījās dziedātājs Mikus Abaroniņš instrumentus spēlēja Arta Abaroniņa (čells, basģitāra, klavieres), Dāvis Bindemanis (klavieres).
Spītējot nemīlīgajam lietutiņam, 2.novembrī 1.c klase devās uz koncertzāli LIELAIS DZINTARS. Viņi bija saņēmuši Liepājas Simfoniskā orķestra vēstuli- lūgumu palīdzēt sacerēt dziesmu un atskaņot pavadījumu latviešu tautas dziesmai “Seši mazi bundzinieki”.
Vislatvijas projekta “Skolas soma” ietvaros koncertzāles darbinieki izveidojuši izglītojošu nodarbību sākumklašu skolēniem “No trokšņa līdz skaņdarbam”. Tās laikā 1.c klases bērni iepazina koncertzāli no aizkulišu puses, izpētīja katra mūziķa vietu orķestrī. Jaunie muzikanti atkārtoja ritma zīmes, izveidoja ritmu savai dziesmai un ķērās pie īstas muzicēšanas. Diriģenta loma tika uzticēta logopēdei Montai Heidmanei, bet solo izpildīja orķestra mūziķis. Skanēja lieliski!
Atvadoties daudzi bērni apsolīja atgriezties koncertzālē jau kā mūzikas skolas skolēni.
Pateicoties projektam “Skolas soma”, mūsu skolas skolēniem bija lieliska iespēja vizuālās mākslas stundās apmeklēt Liepājas muzejā multimediālo mākslas izstādi Dzīvās gleznas “Simbolisms”, iepazīstot izcilu Latvijas kultūras personību daiļradi un veidot savu kultūras pieredzi.
Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” deva iespēju mūsu skolas 6.klašu skolēniem apmeklēt Amatnieku namu. Tur skolēni iepazina Kurzemes amatniecības tradīcijas, tautas mākslas nozīmi un izmantošanas iespējas mūsu dienās. Katram bija iespēja pie izvēlētā amata meistara darināt savu darbiņu – pīt no klūdziņām paliknīti, izgatavot ādas maciņu, taisīt rotaslietas no dzintara gabaliņiem, veidot gobolēnu vai filcēt atslēgu piekariņu.
Šī gada 21.septembrī, Skolas somas projekta ietvaros, mūsu skolas 4.b.,c.,3.a, 2.b.2.c.klašu skolēni Lielajā Dzintarā apmeklēja koncertuzvedumu “Virtuves rēvija”. Tas ir stāsts par savstarpējām attiecībām – draudzību un strīdiem, mīlestību un greizsirdību, kas tika attēlots skolēniem saprotamā veidā – starp virtuves priekšmetiem. Virtuves priekšmeti izdzīvoja gan spēles un rotaļas, gan mīlestību un greizsirdību, kā arī draudzību un strīdus. Kastrolīte un Vāciņš, Slotas kāts un Trauku lupatiņa, Putotājs un Putukrējums, visi, kas virtuvē sāk dziedāt un dejot, aizkustinot mazo skatītāju sirdis.
Iniciatīvas Latvijas skolas somas ietvaros 2. martā 4. a un 4.d klases skolēni apmeklēja koncertu „Mana tautasdziesma”, tādejādi veidojot skolēnu kultūras pieredzi, un aktualizējot mūzikā un literatūrā iepriekš apgūto.
Literatūras stundā skolēni iepazina mutvārdu folkloras veidu – tautasdziesmu; mūzikā mācījās tautasdziesmas no galvas – tās skandēja. Apmeklējot koncertu skolēni nostiprināja abos mācību priekšmetos gūtās zināšanas, kā arī guva iespēju dzirdēt latviešu tautasdziesmas oriģinālās aranžijās, tādējādi pilnveidojot priekšstatu par latviešu tautas mūziku un to izpildījumu mūsdienīgā skanējumā, un tās aktualitāti arī mūsdienās. Koncerta laikā skolēni parādīja mūzikas stundā gūtās zināšanas un prasmes – labprāt dziedāja līdzi sev zināmās, un mūzikas stundās apgūtās tautasdziesmas. Pēc koncerta latviešu valodas stundā skolēni izmantoja latviešu tautasdziesmas, lai padziļinātāk apgūtu tēmu – Uzruna un uzrunas grupas, skolēni dalījās iespaidos par koncertu, atzina ka ir interesanti vienu tēmu apgūt vairākos mācību priekšmetos.
Foto: Valters Pelns https://irliepaja.lv/galerijas/koncerts-skoleniem-mana-tautasdziesma-koncertzale-/
Tas skan tik skaisti, ka katram ir savs sapnis. Sapņo lieli un mazi. Izrādās, ka sapņi piepildās arī lellēm. Leļļu meistara sapni 20. februārī „Skolas somas ietvaros” izsapņoja arī mūsu skolas otro klašu skolēni. Visiem skolēniem koncerts patika, guva emocionālu baudījumu, kā arī atziņu, ka darot labu citiem,pats pretī arī saņemsi labu.
10. un 11. decembrī no “Latvijas skolas somas finansējuma” 1.- 2. klases apmeklēja Liepājas teātra izrādi “Sniegbaltītes skola”.
Šo stāstu par Meža skolu, kurā Sniegbaltīte palīdz zvēriņiem apgūt zinības, pazīst un atceras gandrīz visi pieaugušie. Tagad arī bērniem bija iespējams uzzināt, kāpēc vajadzīga skola, un pašiem pārliecināties, vai par gudrāko, stiprāko un attapīgāko var kļūt arī bez mācīšanās.
Skolēni kopā ar Sala veci, Sniegbaltīti un meža iemītniekiem varēja izjust Ziemassvētku tuvošanos.
Liepājas koncertzālē LIELAIS DZINTARS saistībā ar “Latvijas koncerti” iniciatīvu “Latvijas skolas soma” projekta ietvaros 4.klases skolēni 21.novembrī apmeklēja koncertuzvedumu bērniem “RAXTU RAXTI. TRĪS LABAS LIETAS.”
Koncertuzvedums – latviešu tautas brīnumu pasaka “Trīs labas lietas” ir stāsts par trim tēva dēliem un viņu izvēli paņemt no noslēpumainā Svešā vīra sieku zelta vai trīs labas lietas. Tikai Muļķītis pasakā izvēlas trīs labās lietas, kuras palīdz viņam tikt galā ar visgrūtākajiem uzdevumiem un piedevām vēl dabūt Ķēniņa meitu par sievu.
Uzvedumā skanēja grupas “RAXTU RAXTI” mūzika dažādu mūzikas instrumentu izpildījumā, piedalījās laikmetīgās dejas dejotāji, tika projecēti interesanti video materiāli, iekļaujot Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes.
3.a un 3.b kl. ,,Latvijas skolas somas ” ietvaros apmeklēs simfoniskā orķestra koncertuzvedumu R. Dubras oroģināloperu ,,Suitu sāga” ,,Lielajā Dzintarā” 2019.g. 5.novembrī 10.00.
Mērķis: noklausīties latviešu oriģināloperas ,,Suitu sāga” pirmizrādi, uzzināt par Suitu novada tautastērpa izcelsmi.
Operā skolēni tika iepazīstināti ar 400 gadu seniem vēsturiskiem notikumiem Alsungā.
Operā skolēni uzzināja suitu tautastērpa rašanās vēsturi.
Skolēniem patika solistu uzstāšanās, koristu dziedājums, krāšņie tērpi. Skolēni uzzināja, kas ir opera.
2019.g. 30.oktobrī 3.b klase projekta ,,Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Amatnieku namu.
Apmeklējuma mērķis bija piedalīties radošās darbnīcās un apskatīt izstādi – lietišķās mākslas darinājumus.
Skolēni sadalījās grupās – darbnīcās un pieredzējušu amata meistaru vadībā, izmantojot daudzveidīgus materiālus, piem., dzintaru, ādu, klūdziņas, audumu, pērļītes, apguva lietišķās mākslas darbu pamatprasmes.
Izgatavotie darbi skolēnos izraisīja pozitīvas emocijas.
Noslēgumā skolēni apskatīja izstādi.Lielu interesi izraisīja tautastērpi, sajūsminājās par garākajām dzintara krellēm!
2.klašu skolēni 17. un 18.oktobrī “Latvija skolas somas” ietvaros muzejā apmeklēja divas radošās nodarbības.
Nodarbībā “No vecmāmiņas pavārgrāmatas” skolēni paši mīcīja mīklu, veidoja kliņģerus. Nodarbības beigās cienājās ar pašu gatavotiem kliņģeriem un dzēra garšīgu, smaržīgu zāļu tēju.
Zīmju un simbolu meistardarbnīcā uzzinājām ar ko atšķiras latvju zīmes no dažādiem simboliem. Nodarbībā katrs skolēns radīja draudzības simbolu- rokassprādzi. Klasē veidojām zīmējumu izstādi par iegūtajiem iespaidiem Aizputes novadpētniecības muzejā
Projekta “Skolas soma” ietvaros 2019. gada 8. oktobrī Liepājas Centra sākumskolas 5.un 6. klases skolēni devās skatīties un klausīties mūzikas grupas “DaGamba” veltīto koncertu jauniešiem “Vivaldi. Gadalaiki.”, kuru organizēja koncertzāle “Lielais Dzintars” sadarbībā ar “Latvijas Koncerti”.
Koncertā skolēni tika iepazīstināti ar slaveno itāļu komponistu un vijolnieku Antonio Vivaldi un viņa populāro skaņdarbu “Gadalaiki”. Lai koncerts būtu skolēniem saistošāks, cikla “Gadalaiki” skaņdarbi tika izspēlēti gan klasiskā skanējumā, gan rokmūzikas versijā.
Koncerta laikā skolēniem bija iespējams atpazīt mūzikas instrumentus, kā altu, vijoli, bungas, saskatīt līdzības un atšķirības stīgu instrumentos, kā arī iepazīt seno laika tradicionālos mūzikas instrumentus.
2019.gada 24.septembrī Liepājas Centra sākumskolas 6.klašu skolēni iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja nodarbību Liepājas muzejā “Esmu arheologs”. Skolēni apguva Latvijas vēsturē nepieciešamās zināšanas un prasmes par vēstures izzināšanas iespējām, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas nepieciešamību un veidiem, mācījās sadarboties un paši mēģināja atrast senas lietas, kas glabājas zemē. Apskatot muzeja ekspozīciju, skolēni izzināja vissenākās Latvijas vēstures lappuses.
6. septembrī, tūkstošiem skolēnu no visiem 119 Latvijas novadiem tikās Rīgā, atklājot Latvijas valsts simtgades lielāko iniciatīvu „Latvijas skolas soma”. Īpašā pasākumā Arēna Rīga skolēni piedalījās radošās darbnīcās un koncertā „100 Latvijas stāsti 100 minūtēs”. Piedaloties atpazīstamiem māksliniekiem, koncertā tika apspēlēta Latvijas vēsture, kultūra, tradīcijas un vērtības šodienas skatījumā, nepieciešamība ikvienam nepārtraukti attīstīties un augt, veidojot nākotnes Latviju.
31.oktobrī, 4.b klase apmeklēja Ventspils digitālo centru, kur piedalījās divās nodarbībās. Ar 3D pildspalvām veidoja attēlus gan pēc gatava šablona, gan zīmējot autordarbus.
Otrā nodarbībā skolēni strādāja pie datorgrafikas uzdevuma, veidojot kolāžas par dažādām tēmām, bet tā kā šovakar ir Helovīns, daudzu skolēnu darbos ir šo svētku atribūtika – vissdažādākie ķirbji.
Projekta „Skolas soma” ietvaros 1.A klase 9. novembrī devās braucienā uz Sakas pagasta „Ievleju ” mājām, kur darbīga uzņēmēja Agita Pētersone stāstīja un rādīja kā top maizīte. Skolēni iepazinās ar graudiem, mīklas mīcīšanu un krāsns kurināšanu. Bērni saprata grūto maizītes tapšanas ceļu. Interesanti bija pašam izveidot savu kukulīti un ar lizes palīdzību ielaist to krāsnī.
Garda bija maizītes ar medu degustācija, un jautras likās Mārtiņdienas rotaļas. Vislielākais prieks un gandarījums- ar karstu maizes kukulīti rokās varēja doties mājās. Visi bērni priecājās, ka varēs uzcienāt savus vecākus ar paša ceptu maizīti.
Skats uz mūsu priekiem.
Liepājas teātra izrādi Polianna noskatījās 5.a un 6.a klases skolēni.
Kādā depresijas māktā pilsētā ierodas vienpadsmit gadus veca meitene Polianna, lai ar prieka spēles palīdzību pierādītu apkārtējiem, ka pasaule ir ļoti jauka vieta, kurā dzīvot. It sevišķi savai krustmātei Pollijai, kura nocietinājusi savu sirdi un neļaujas nedz priekam, nedz emocijām. Vai pilsētiņas iedzīvotāji ļausies prieka spēlei? Un vai krustmāte atvērs savu sirdi priekam un mīlestībai
Izrāde bija ļoti pamācoša un aktuāla mūsdienu steidzīgajā laikmetā, kurā savstarpējās attiecības un patiesās dzīves vērtības dažkārt tiek atstātas novārtā. Skolēni izrādes laikā vēlreiz pārliecinājās par to, kāda uzvedība veicina labas savstarpējās attiecības, prot raksturot dažādas emocijas un izprot savas iespējas ietekmēt citu cilvēku emocijas.
Projekta “Skolas soma” ietvaros 2019. gada 21. februārī Liepājas Centra sākumskolas 4. C klase devās skatīties un klausīties muzikālo uzvedumu “Vilkam tāda dvēselīt ‘ ”, kuru organizēja koncertzāle “Lielais Dzintars” sadarbībā ar māksliniecisko vadītāju un horeogrāfi Sanitu Sējāni.
Muzikālais uzvedums iedvesmo skolēnus uz radošām izpausmēm – dziedāt, dejot, būt aktīvam sabiedrības loceklim. Koncertā tiek akcentēts viens no būtiskākajiem Latvijas kultūras mantojumiem – dziesma, latviešu nacionālās identitātes simbols.
Uzveduma sniegtais vēstījums tiek ietērpts dziesmās, un to skatītājiem izstāsta un izdzied bērnu vokālie ansambļi no visas Latvijas. Stāsts ir par kāda bērna un maza vilcēna attiecībām, par robežām starp dzīvnieku un cilvēku pasauli.
Šis muzikālais uzvedums izraisa skolēnos līdzpārdzīvojumu, palīdz saskatīt cilvēka un dzīvnieka attiecības, novērtēt dzīvnieka varenību, skaistumu un spēku.
Pēc pasākuma apmeklējuma bērni dalījās savās izjūtās par redzēto un dzirdēto un izveidoja plakātu, kurā tika apkopoti skolēnu viedokļi par to, kas pasākumā patika un aizrāva.
Kā laikmetīgiem bērniem saprast laikmetīgu mākslu?
Latvijas skolas somas ietvaros mūsu skolēniem bija iespēja viesoties Latvijas Mākslas muzejā un piedalīties nodarbībā: Kā skatīties un ieraudzīt? Praktiski iesaistoties diskusijās un astoņu mākslas darbu pētniecībā, skolēniem bija iespēja atklāt Purvīša balvas nominantu daiļradi un mūsu laikmeta vizuālās mākslas izpausmes kopumā. Nodarbībā skolēni pētīja laikmetīgās mākslas sastāvdaļas – no idejas līdz formai un izstādīšanas veidam. Nodarbības nobeigumā, strādājot grupās, skolēni radīja kopīgu instalāciju.
16. aprīlī Liepājas Centra sākumskolas 1.-3. klašu skolēni projekta „Skolas somas” ietvaros apmeklēja koncertuzvedumu „Varde par solisti” koncertzālē Lielais Dzintars.
Purva iemītnieki Varde, Krupis, Cekulpīle un Dundurs skolēnus iepazīstināja ar skaistāko operu jaukajām ārijām, duetiem un ansambļiem.
Koncertprogrammā uzstājās Latvijas Nacionālās operas solisti – Evija Martinsone (soprāns), Ilona Bagele (mecosoprāns), Juris Vizbulis vai Mihails Čuļpajevs (tenors), Kalvis Kalniņš (baritons), Uģis Krišjānis (taustiņinstrumenti). Koncerta stāstniece bija Karina Bērziņa. Pēc koncertuzveduma klasēs apkopojām skolēnu gūtās atziņas un muzikālos iespaidus. Skolēni guva priekšstatu par operu un baletu, viņiem patika tēlainā mūzikas valoda, krāšņie tērpi, emocionālais izpildījums.
Projekta “Skolas soma” ietvaros skolēni no 5.b klases apmeklēja atkritumu pārstrādes uzņēmumu “Liepājas RAS”, kur apguva jaunas zināšanas par vides saudzēšanu un ekoloģisku dzīvesveidu, akcentējot tieši atkritumu apsaimniekošanas jomu un uzzināja par atkritumu otrreizējo izmantošanu.
Skolēni bija arī uz nodarbību muzejā “Vai Tu zini, kas ir Latvija”, kurā nostiprināja savas zināšanas par Latvijas valsts simboliem un to tapšanas vēsturi.
“Skolas soma” projekta ietvaros bija unikāla iespēja apmeklēt Latvijas simtgadei veltīto multimediālo deju lielizrādi “ABAS MALAS”, kurā skolēni iepazina Latvijas vēsturi 100 gadu griezumā, kas tika atspoguļota caur deju un kustību, projekcijās bija redzama cilvēkstāstu sērija – spilgtākās atmiņas katrā no Latvijas desmitgadēm.
Projekta “Skolas soma” ietvaros 6. c klases skolēniem bija iespēja Liepājas muzejā apskatīt Latvijas mākslinieku izstādi “Klusā daba. Glezniecība.”, kur iepazinās ar mākslas žanru Klusā daba, atklājot dažādu paaudžu latviešu mākslinieku rokrakstus, glezniecības manieri un atšķirīgas tehnikas. Izstādē kopumā bija apskatāmi 21 mākslinieka 38 mākslas darbi.
Projekta “Skolas soma” ietvaros 5.c klases skolēni apmeklēja radošas darbnīcas Liepājas Amatnieku namā un muzejpedagoģijas nodarbību Liepājas muzejā. Amatnieku namā skolēniem bija iespēja iepazīties ar Kurzemes amatniecības tradīcijām, kas ir Latvijas kultūras mantojuma nozīmīga daļa. Skolēni izvēlējās katrs savu amata meistaru un darina savu darbiņu.
Savukārt, Liepājas muzejā skolēniem bija iespēja apskatīt plenēra izstādi “Liepājas marīna”, noskaidrot, kas ir plenērs un iepazīties mākslas žanru marīna, atklājot dažādu mākslinieku rokrakstus un glezniecības manieri atšķirīgās tehnikās. Skolēni izvēlējās vienu no mākslas darbiem izstādē un pēc iespējas līdzīgu zīmēja savu.